Amrita
Sher-Gil
Amikor
először láttam a képeit, tudtam, hogy a modern India egyik legjelentősebb
festőjével ismerkedem. Nem az én hozzáértésem tette ezt világossá, hanem
az ő nagysága. Festményei kimagaslottak a környezetből.
1972-t
írtak. Indiában akkor még nem ismerték el igazi nagyságát. Félig-meddig
idegen volt, nyomasztotta néhány nagy indiai név és talán egykori modern életvitele.
Büszke öntudata is szokatlan lehetett Indiában.
Amikor
web-oldalunk névadójául választottuk, bár 2000-et írtak, még mindig a régi
fél-elismertségről volt csak tudomásom. Óriási meglepetést és még
nagyobb örömet okozott a hír, amire készülő India-témánkhoz adatokat gyűjtve
bukkantam rá: a XX. század legjelentősebb 100 indiai személyisége közé választotta
egy arra hivatott, tudósokból álló bizottság. Nem kis dologról van szó!
India óriási birodalom, az angol gyarmati rendszer összeomlásában vezető
szerepet játszott és óriásokat adott a világnak. Gondoljunk bele: Amrita
Sher-Gil együtt szerepel Mahatma Gandhival, Jawaharlal Nehruval, Indira
Gandhival, Tagore-ral, Radhakrishnannal, és sorolhatnám tovább a megmérhetetleneket.
Édesanyja
magyar volt és a családja kiváló lehetett, hiszen nagybátyja az a Baktay
Ervin, aki India művészetéről kétségtelenül a legátfogóbb és legélvezetesebb
magyar művet írta.
Édesapja
pandzsábi szik, és akár indiai, akár európai szemmel nézve gazdag, művelt
ember volt. Az öröklött vagyont tanulásra, művelődésre költötte.
Szanszkrit és perzsa nyelvészként írnak róla, öt nyelvet folyékonyan beszélt,
foglalkozott filozófiával, teológiával, asztronómiával.
Nem
lehetett nehéz Amritának rátalálni a művészetek ösvényére, élethivatásul
a festészetet választani.
28
év adatott meg neki. Ez alatt a huszonnyolc év alatt
megismerkedett Európa festészetével, hosszú éveket töltött Indiában,
zenei műveltségre tett szert, több nyelvet anyanyelvi szinten beszélt, tagja
lett Párizs bohém művész-életének és a párizsi „Societé Nationale des
Beaux Arts”-nak, megfestett 143 képet Párizsban, Magyarországon és Indiában.
Erre csak zsenik képesek.
Gyönyörű,
okos és művelt nőként nehezen viselte a mindenütt megjelenő ostobaságot,
bigottériát, sznobizmust, kaptafázást.
Hihetetlenül
érdekes egymás mellett látni párizsi modellekről, magyar kubikusról,
parasztról és indiaiai nőkről, hegyi emberekről, érinthetetlenről készült
képeit.
Az
angol méltatás mellett egyetlen levelét tesszük közzé, szerintünk ez az
egy levél többet mond Amrita Sher-Gilről, mint egy unalmas életrajz.
Született
1913-ban, elhúnyt 1941-ben.