Első feladatként a mutatóujjal fogsz pengetni fel és le. A hüvelykujjadat helyezd a basszus E húrra, ez nem mozdulhat el innen! Ezután hajlítsd be a mutatóujjadat a tenyered felé a hüvelykujj kezdetéhez. Innen kiindulva egy erős "lökéssel" pengetsz egyet úgy, hogy mindegyik húrt (kivéve persze az E húrt, ahol a hüvelykujjad támaszkodik) szépen, erőteljesen megpengeted, mintha pöckölnél.
|
||
Fontos: erős legyen a pendítés, határozott, mintegy kilövöd az ujjadat, a tenyeredt helyzete nem változik, CSAK a mutatóujj mozog, erőteljes hangot kell adnia, egyszerre pendül szinte az összes húr. Ha lefelé már megy a pengetés, akkor próbáld meg visszafelé is, tehát érkezzen vissza a kiindulópontba, azaz be van hajlítva a hüvelykujj mellé.
|
||
Először finoman, határozott pengetéseket végezz, ha ez már jól megy, akkor kösd össze az "ütéseket": le-fel-le-fel..stb. Ügyelj arra, és ezt már most kezd el, hogy ütemre pengess, mert később ez NAGYON FONTOS LESZ, amikor bonyolult váltások lesznek. Használj metronómot. Így néz ki írottan: | ||
|
||
Az első nyíl jelzi a lefelé pengetést a mutatóujjal, a második pedig a felpengetést. Ne csúsztasd végig a húrokon, ennek egyetlen ütésnek kell hangzania ! | ||
Pengess le-fel, le-fel...... most már kezded érezni a ritmust. Növeld a sebességet ! Innen átlépünk az alap technikákhoz. RASGUEDO: A szó "rasguedo" egy flamenco specifikus dolog és azokat az pengetésformákat foglalja magába, amelynél egy vagy több ujjat használunk. Éppenegy ilyet csináltál a mutatóujjal.
A bal kéz játéka nem tér el annyira a klasszikus gitárjátéktól, de annál inkább a jobb kéz technikája. És ez teszi nehézzé a Flamencot. |
||
A következő lépés a 4 ujjas rasguedo lesz. Ez már nehezebb, és sok gyakorlás és türelem kell hozzá, mire szépen végre tudjuk hajtani, de ez lesz az egyik legfontosabb forma. Lássuk..... A hüvelykujjad még mindig az E-húron (basszus) pihen, innen nem mozdul ! Most hajlítsd be az összes többi ujjadat úgy, hogy szinte a tenyeredhez érnek. A kisujjal (e) fogsz először pengetni. Lődd ki úgy, mint azt a mutatóujjal csináltad, DE a többi ujj maradjon a helyén.... Tudom, nehéz először. Ezután jön a gyűrűsujjad (a), a középsőujj (m) és végül a mutatóujj (i).
|
||
Fontos: lassan kezdjed, próbálj meg mindegyik ujjaddal azonos erővel pengetni. Az e,a és m ujjaknak nehéz gyakorlat lesz ez, de bele lehet jönni pár óra után, igaz, a szépséghez sok-sok-sok órát kell szenvedni. De ha ez már megvan, akkor egész szép "spanyolosan hangzó" pengetést tudsz már produkálni egy-egy akkorddal. | ||
Figyelem! Nagyon pontosan kell a négy pengetést kivitelezni, CSAK akkor lesz szép ! A pengetések azonos intervallumban követik egymást ! Tehát pl. egy egynegyedes időtartam alatt 4 darab tizenhatodot kell hallanunk. Így néz ki írottan: |
||
|
||
A következő már túl nagy újdonságot nem fog nyújtani, és könnyű lesz megcsinálni, ha az előző rasguedo már megy. Két különbség van a 4-es rasguedohoz képest: az első, hogy a hangsúly az első ütésen van, azaz a kisujj pengetésén (a 4-esben az utolsón, tehát a mutatóujjon), a második pedig, hogy a rasguedo egy mutató ujjas felpengetéssel végződik az e-a-m-i sorozat után. Tabulátorba írva úgy néz ki, mint lejebb, hozzáadva pár mutatóujjas pengetést. 3/4-es ütemben van itt kottázva.
|
||
Figyelem! Az 5-ös rasguedot "quintola"-ként szokták kottázni, azaz öt hang egy ütésre. | ||
Kezdjed lassan, egyre növeld a sebességet, ha már megy. Ne felejtsd el a 3/4-et . Kopogd le a lábfejeddel. Ügyelj arra, hogy 5 pengetést kell véghezvinned négy ujjal EGYETLEN ütés alatt. Ez kicsit szokatlan a 4/4-re beállt fülnek, de meg lehet szokni.
|
||
Ehhez sokat kell gyakorolnod, de ha az előzőek már valamelyest mennek, könnyebb dolgod lesz. Amit itt átveszünk, az egy 4-es rasguedo folytonos formában. Ez azt jelenti, hogy pengetsz egy 4-es rasguedot, és a kisujjal már azonnal is kezded a következőt, a többi ujj pedig követi őt ütemben. Figyelem! Nehéz a folytonosságot biztosítani, ez a legnehezebb benne. Valami olyan hangzásnak kell kijönnie, mintha esőcseppek kopognának folytonosan. Valahogy így: rrrrrrrr....stb. és nem pedig így: Drrrram Drrrram Drrrram....stb.
|
||
|
||
A 3-as rasguedonak (vagy triola rasguedonak) nagyon erős ritmikai hatása van, és nagyon közkedvelt a Flamenco gitárosoknál manapság. Majdnem mindegyik Gipsy Kings nóta ezzel a technikával végződik. Kezdőknek elég nehez ez a fajta, sok idő kell a begyakorlásához. (Apropos...aki alig várja, hogy Gipsy Kingses dolgot műveljen a gitáron, azonnal kattintson át a Rumba fejezethez, mert az arról szól!) Csak két ujjat használsz hozzá: a hüvelykujjat (p) és a középső ujjat (m). A kezed a húrok magasságától még lejebbről indul. Fellendíted a hüvelykujjadat úgy, hogy végigpengeti felfelémenő útján a húrokat. Mikor a hüvelykujjad és a kezed is a basszus húrok fölé került, hajlítsd be a középső ujjadat a tenyered felé, ahonnan lefelé pengetve újra végigütöd a húrokat, most a középső ujjal. Ha végeztél a lefelé pengetéssel is, akkor a hüvelykujj jön megint, de ezúttal követi a középső ujjat lefelé pengetésben. Tehát: FELpengetés hüvelykujj + LEpengetés középső ujj + LEpengetés hüvelykujj.Ez volt egy triola rasguedo. Hogy folytonosan ritmikus legyen, ezeket kell egymás után pengetve folyamatossá tenni, mint a folytonos rasguedonál. Figyelem! Nagyon lassan kezdjed, folyamatosan növelve a tempót. A hangsúly mindig a hüvelykujj felütésére esik !
|
||
Ezek a legáltalánosabb rasguedok. Persze ezeknek száz féle variációja lehet különböző betétként. Gyakorold ezeket, sok idő kell, mire jól mennek ! Tarts ki !
Ha már megy rendesen, akkor kombináld őket !